Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Apocalyptica в Пловдив: Да съживиш вековете

20.09.2015   Албена Цолова-Бета
Апокалиптика

Ако кажа, че Апокалиптика свирят интелигентна музика, ще прозвучи много предвзето. Все пак започват като кавър банда на Металика. Да, вярно, версиите им по песните на може би най-популярната американска хеви метъл група са представени с нестандартни за стила инструменти – четири броя виолончело, а и момчетата са дипломирани класически музиканти, но ще кажете то пък една философия да свириш кавърверсии. А що се отнася до използването на чело в метъла - ако в това днес няма нищо толкова нестандартно, то когато на четиримата състуденти Eicca Toppinen, Paavo Lotjonen, Max Lilja и Antero Manninen им хрумва, си е революционна идея.

Всъщност, когато групата изнесе първия си концерт у нас през 1999, имаше кавърите на Металика, излезли в нейния дебют "(Apocalyptica) Plays Metallica By Four Cellos" (Mercury/Universal, 1996) и втория си албум "Inquisition Symphony" (Mercury/Universal, 1998).За сцена на пърформънса им тогава бе избран отново пловдивския античен театър, а датата следваше с дни тази на първия концерт на самите Металика в България.

Някак сюреалистично е 16 години по-късно да седим на същите тези каменни късове в театъра във Филипополис, напоени с история и сякаш регенериращи слънчевата енергия, която са събирали цяло лято. Васил Върбанов е поканил челистите като част от форума, както той вмени да бъде наричана тази културна програма по линия Пловдив - културна столица на Европа, фестивала Sounds Of The Ages. В неговия афиш са и 2 Cellos, и шведските прогресив първенци Opeth, които ще изнесат концерт с Пловдивската филхармония. И да, разбира се, че на шведите ще им е за първи път да свирят с оркестър. Гениално, но за това - по-късно.  

Днес сме с тримата челисти Eicca Toppinen, Paavo Lotjonen и Perttu Kivilaakso, защото четвъртият член на формацията - Max Lilja (1993–2002), бе привлечен като студиен и концертен музикант в състава на Tarja Turunen през 2010.Тук е и барабанистът Mikko Siren и вокалистът Franky Perez.

Дали обаче постепенното превръщане на Апокалиптика в банда с (почти) обичайния състав музиканти, т.е. включването на ударни и (постоянен) вокалист,  ѝ придаде нещо повече, или пък отне? В актуалния албум "Shadowmaker" (Better Noise/Eleven Seven Music, 2015) на вокалите е Franky Perez, за когото момчетата казват, че са си намерили точния човек и с него се чувстват пълнокръвна група. Това е първият им диск, записан само с един воклист, а не с няколко певци. И всъщност този път гласът не е просто гост, а нещо като член на състава – ще рече, че това е първият проект, издаден от групата в "нормален" състав след излизането на "Cult" (Mercury/Universal, 2000).

Мен ако питате, е хубаво, че оригиналният състав на бандата, а именно - само четири чела, правеше магията така уникална, а концертното преживяване - неповторимо. Сега акцентът в Апокалиптика някак се измества и от този така специален инструмент челото отива към нещото, с което повечето банди са асоциирани: фронтменът, какъвто в пиесите с вокали е Perez. Композициите, изсвирени само с чела, носят необяснима магия, която става някак погазена от един вокалист със самочувствие и натрапливо присъствие.

Тези топинструменталисти заслужават точно това – да се вторачваш в начина, по който владеят иначе наглед леко тромавия инструмент, да следиш движението на ръцете и лекотата, с която дебелите струни пеят под пръстите им. Лично аз предпочитам да слушам Апокалиптика инструментални, без вокали. Други пък вероятно напротив – намират ги за по-атрактивни в този състав.

Но за концерта. Стартира с "Reign Of Fire" пред пълен театър и, както се случи и с концерта на Anathema и Paradise Lost на същото място, в публиката има хора от какви ли не точки на света. Ето го и Данило от Ancient. Чуваме осем песни с вокал и десет инструментални композиции. Гостите свирят с плам в сърцата и очите. Не е трудно да се види как амбициозният ученик от музикалната академия оставя теорията, отдава се на емоцията, но докато свири, винаги е воден от професионализма. Чували сме ги и преди да свирят Металика в класически аранжимент, обаче пак си е специално. Магия си е точната дума за това изживяване.

"One" на Metllica, "Inquisition Symphony" и "Refuse/Resist" на Sepultura, "Bittersweet", "Hall Оf Тhe Mountain King" от Edvard Grieg

Разбира се, в репертоара са включили голяма част от песните в актуалния диск "Shadowmaker". Пълния сетлист за вечерта ще видите в галерията със снимки от концерта.

Радио "Тангра Мега Рок" показва проницателна и съзидателна мисъл и идеи, каквито само смелчага би изрекъл. А екипът на медията не само ги изрече, но и направи реалност - дето се вика немислимото: за първи път Anathema заснеха DVD в Античния с оркестър; за първи път Paradise Lost се разписаха с оркестър пак там, а градът прие гости едва ли не от пет континента. Ето така се прави.

Чувството е прекрасно – да видиш как този паметник на културата се съживява и се превръща в жив пулсиращ организъм.

Искам пак!

Снимки - в секцията "Галерия"



2532
100%
 

Ноември ´19


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930