Sevi ще ударят на Graham Harding Stage в афиша на британския фест Planet Rockstock
Нилза Коста за първи път в България. Афро-бразилската певица ще изнесе концерти в София, Пловдив и Велико Търново
Hauser (2 Cellos) с актуален албум на двата си концерта в Пловдив
Eufobia и Zima преди финландците Wolfheart на първия им самостоятелен концерт у нас
Джаз концерт по Мусоргски
От Хендел до Владигеров - джаз в класиката в Първо студио на БНР
Българското дуо Woomb открива концерта на португалската певица Maro със специален акустичен сет
P.I.F. с концерт-промоция "Приказката продължава"
Жените в ритъма на Балканите в Първо студио на БНР
Ветераните Past Redemption на нов дет/грайнд/ глас. Представят "Final Redemption" в столичния клуб "При Черепите"
Ясни всички групи за голямата сцена на Midalidare Rock In The Wine Valley 2024. Специален екран за финала на Европейското по футбол
hug or handshake пуснаха най-новия си сингъл "Waiting Till September", предстои премиерата му пред публика

4-ри балади за пиано от Димитър Христов в Картини от една изложба


4-ри балади за пиано от Димитър Христов в Картини от една изложба

3310

Професор Ганка Неделчева е реномиран пианист с впечатляваща активност като солист и камерен изпълнител в най-широк стилистичен диапазон – от времето на Барока до съвременния ХХІ век.  Близо 20 години тя посвещава като изпълнител на творчеството на изтъкнатия български композитор Димитър Христов (1933-2017), теоретик и педагог с международен авторитет, Генерален секретар на Съвета за музика при ЮНЕСКО. Ето какво разказва професор Неделчева за албума "Четири балади за пиано от Димитър Христов": "Димитър Христов обичаше мащабните идеи, които експонират в широк план творческите му експерименти и художествени търсения. Синопсисът на цялото му творчество, в т.ч. и клавирното, показва  как реално се случваше това.  През 50-те години на ХХ век той започва да пише сонати за пиано. Не е имал идея за техния брой. Оказва се, че жанрът го вълнува в продължение на цели 50 години, интерес, разпростиращ се по време преди и след смяната на века… Христов завършва цикъла  от 32 сонати за пиано през 2011 г., но изведнъж  ни сюрпризира с ноктюрни.  Изненадата беше във всички посоки – за публика, за изпълнители, за неговите колеги – композиторите. Беше слушал ноктюрните на Шопен в изпълнение на Анджей Вазовски, американски пианист, и това се оказа вдъхновение за неговите 12 ноктюрни.   Христов сам ги определя като реверсия на Шопеновите образци (21:12). Аз ги изпълних през 2013 на прегледа "Нова българска музика". Те имаха голям успех - 17 пъти бяха изсвирени в България и Китай.  През 2015 (виждате – много скоро, след 2 години) последва още една изненада – творческият ритуал е отново в олтара на Шопен – с 4 балади за пиано и пак като реверанс към неговите 4 клавирни балади. Разказвам тези детайли, защото те имат отношение към появата на албума с балади. Димитър Христов възкресява опита на Шопен като идея и жанр, но средствата  и светоусещането на модерния творец го отвеждат на светлинни години от  вдъхновението с име Шопен. Мащаб и внушение, реализирани с дисонантния експресивен музикален език на  модерното време, отвеждат към неподозирани дълбочини на музикалното  преживяване, което в повечето случаи е силно поляризирано – бурно и яростно, нежно, шеговито и драматично… Всъщност целият творчески път на Димитър Христов е илюстрация за  нестандартно, иновативно  и провокативно българско присъствие  в модерното музикално  време на ХХ и ХХІ век.  Разполагаше с внушителни средства за това – богата ерудиция, висок професионализъм, постоянен информационен обмен за концертния живот по света и издателски проекти в най-големите центрове за това. Имаше мисия не само на творец, а и на просветител. Всяка от неговите творби – за пиано, за глас, за оркестър, както и всяка негова книга беше част от  добре обмислена концепция – за изкуството, за неговото възприемане и въздействие върху читателя или слушателя. Нужно е това уточнение, защото и появата на  четирите балади за пиано като творби и диска с тях – също  са  концептуално ситуирани. В албума "Четири балади за пиано от Димитър Христов" ще откриете романтиката на модерния човек, който е разтърсван от вулканични състояния, породени от  настоящото време и неговата реалност. Тъй като това е последният опус на Димитър Христов, той носи белезите на житейска равносметка, може да се интерпретира като една реминисценция към етапите в живота на всеки homo sapiens, която не е лишена от механизмите  на своеобразна автооценка на неговите четири житейски сезона. Сугестиите и обобщенията са  многопосочни, многовариантни, определени и силно индивидуални.   В работата ми над баладите композиторът често ме насочваше: "Мислете  баладите като 4-частна симфония", а това вече неслучайно означава и драматизъм, и противопоставяне, и шега, и борба, и оптимизъм, и крушение… Виждате един нов превод в състоянията на ХІХ век с друга лексика", завършва професор Ганка Неделчева.  Сергей Шишов ще представи албума "Четири балади за пиано от Димитър Христов" в предаването "Картини от една изложба®" на програма "Хоризонт" по БНР в навечерието на Деня на независимостта, в събота, 21 септември, след новините от 22.00 ч. 

Още от Поп


Mysound.bg
Реклама

Галерия


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

Видео


Албуми


The Rolling Stones - "Hackney Diamonds (Live Edition)"

The Rolling Stones обявиха специалната версия "Hackney Diamonds (Live Edition)", включваща всички 7 песни...

Най-четени новини


виж всички