Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Към джаза в нюйоркските подземия

12.12.2020   MySound.bg
Обложката на Sunday At The Village Vanguard

25 юни 1961 година, неделя следобед, Ню Йорк.

Продуцентът Orrin Keepnews, шеф на независимия джаз лейбъл Riverside, слиза по стълбите към мазето на 178-мо авеню, малко клиновидно помещение с ниски тавани, известно на джаз ентусиастите като Village Vanguard. Неугледно изглеждащото мазе обаче е идеалното място за джаз представления. По необясними причини то има една от най-добрите акустики, което го прави идеално за звукозапис на джаз изпълнителите, наети да свирят там. Заедно със звукорежисьора Dave Jones двамата започват да настройват техниката, и тогава настъпва момент на паника, когато електрозахранването внезапно спира, но за щастие бързо се възстановява. Предстои им целодневен запис, тъй като в неделите е известно, че един и същ изпълнител свири по време на пет сесии. Няма място за грешки, защото това е последният ден от двуседмичния ангажимент на музикант, известен с нежеланието си да влиза в студио и да записва нов материал.

И така започва историята на един от най-значимите албуми в съвременния джаз: "Sunday At The Village Vanguard" ("Неделя във Вилидж Вангард") на Bill Evans Trio. Пианистът Bill Evans е сред най-влиятелните джаз музиканти на ХХ век, носител на 7 отличия "Грами". Неговото класическо музикално образование е белязано най-вече от влиянието на импресионистите Debussy, Ravel, Fauré, Satie, към които през средата на 50-те години на миналия век се добавят идеите на George Russell и неговата лидийска хроматична концепция, за да стигне до стилистиката на модалния джаз. Тази теоретична подготовка помага по-късно на Bill Evans да приложи на практика своите идеи под ръководството на Miles Davis при работата им върху епохалния албум "Kind Оf Blue", записан през март и април 1959 г., който става най-продаваният джаз албум въобще.

След този колосален успех Bill Evans не спира дотук, напуска секстета на Miles Davis и започва да търси други форми на изява, като създава свой проект за джаз трио с нова концепция:

"Това, което се опитах да направя, бе да освободя ролята на всеки от триото, те да не бъдат във формата "пианист и ритмична секция за акомпанимент", а всеки да участва в изграждането на темите със свой принос и отговорност. Нужен ми беше наистина нов музикален подход, евристичен подход към колективното изграждане на фразата в момент на импровизация, за да знаеш кога да бъдеш партньор, и кога трябва да поемеш риска и да разчупиш конвенционалното. Точно това търсех. За целта имах нужда от хора, които се интересуват един от друг, за да можем да прекараме година или две само в растеж, без амбиции, просто позволявайки на музиката ни да расте и да може нашите таланти да се слеят по съвсем естествен начин".

Няколко месеца по-късно, през лятото на 1959 г., контрабасистът Scott La Faro, който по това време свири в клуб на същата улица, както и Evans, го среща и му предлага да участва в трио заедно с барабаниста Paul Motian, което се  превръща в едно от най-известните пиано триа в джаза.

Както споделя Paul Motian, когато това трио започва да свири в  нощния клуб Basin Street East, намерението им винаги е било да се разработи цялостно интерактивно трио изживяване. В онези времена това е нещо нечувано, тъй като почти всички пиано триа тогава са създадени до голяма степен за да демонстрират качествата на солиста с ритмичен съпровод. Докато в тяхната формация тримата партньори, нарушавайки традицията, при която контрабасистът и барабанистът са ограничени до ролята на акомпанимент, участват в истинска "трипосочна импровизация", създават своеобразна синергия и имат като че ли телепатично взаимодействие с постоянна свобода между тримата музиканти.

В историята на триото на Bill Evans записите във Village Vanguard от лятото на 1961 г. вероятно са тези, при които това взаимодействие между тримата достига своя връх, но са и последните, защото 11 дни след края им контрабасистът Scott La Faro, тогава на 25 години, загива в автомобилна катастрофа, удряйки се в дърво. Bill Evans и продуцентът Orrin Keepnews решават в албума "Sunday At The Village Vanguard" да включат с предимство пиесите, които представят най-добре изпълненията на Scott La Faro на контрабас.

Сергей Шишов ще представи този албум, често определян като  един от най-добрите записи на джаз на живо за всички времена, в предаването "Картини от една изложба®" по програма "Хоризонт" на БНР в събота, 12 декември, след новините от 21.00 ч.


 



503
100%
 

Януари ´21


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031