Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Пол ван Дайк: За мен всичко е електронна музика

Виктор Хари

Въпреки че е прекарал детството си в източната част на Берлин пред радиото, докато Саша и Джъдж Джулс са откривали есид хауса в клубовете на Лондон, Пол ван Дайк (самият той настоява да му викат Дюк, заради някаква съмнителна фламандска жилка) явно е слушал станциите с повишено внимание. Сега, след като е най-популярният немски диджей във Великобритания и е натрупал завиден сингъл-актив и звездни албуми - компилации и проекти със собствени парчета, той може да прави на практика каквото си реши.

"Музиката трябва да идва от душата ти, някъде откъм стомаха, ако почнеш прекалено много да мислиш за нея, вече си загубен. Майната им на стиловите граници! Правете каквото искате!", декларира грандът на електрониката.


Да обясняваме кой е той, е като да обясняваме на баща как се правят деца. Самият Ван Дайк
отдавна е в политиката. Още през 2001 година, когато се кандидатира с "The Politics Of Dancing", неговата партия влезе с мнозинство в парламента на транс маниаците. Очевидно обаче на германския диджей и продуцент само един мандат не му стига. За целта се появи и двоен диск с 32 ремикса, наречен "Politics Of Dancing" 2. Сега пристига у нас с материал от актуалния си проект "Cream Ibiza" (2008).

Кралят на транса е задължаваща титла, която Пол ван Дайк (Paul van Dyk) носи достойно. Но вместо да се насочи към милионите изкушения, които покорените от него земи предлагат, този крал предпочита да остане в родния си Берлин и да продължи с мисията - да създава музика с душата си.

Как - ще разберем в столичния Зимен дворец на спорта, където ще пусна на 18 април по покана на "Жокер Медия".


Ти имаше няколко гига съвместно със симфоничен оркестър, как беше?

Доста по-различно е с рок бенда зад мен, както и със симфоничен оркестър. Както си пускам, изведнъж усещам мощния тласък на 100 души. Що се отнася до симфоничния орекстър, сътрудничил съм си и преди с Берлинската филхармония. Обиколихме 12 града.

Как се справи с аранжимента за толкова инструменти?

Трудно! Но определено си струваше резултата. Можете ли да си представите какво е да бъде изсвирено "For An Angel" по този начин? Най-напред звукът на китарите на живо, а после и цял оркестър... просто отвява!

Привлечен ли си от такъв, по-различен тип аудитория?

Всъщност, дори у един симфоничен оркестър присъстват множество електронни елементи. Както неведнъж съм отбелязвал, електронната и класическата музика имат много общо. Това се опитахме да докажем и явно успяхме, щом в големи оперни зали хора, които иначе само пляскат вяло от местата си, ставаха и танцуваха. Срещата и смесването на културните традиции успя да направи това. От оркестъра, разбира се, отбелязаха,че това не са виждали никога преди.

Ти си смятан от всички за един от създателите на транс сцената, мислиш ли, че можеш да придобиеш и подобен статут на артист от гилдията на класическите музиканти?

За мен всичко е елкетронна музика! Въпреки че съм смятан за транс диджей, не се считам за такъв. Направлението се роди отдавна - в началото на 90-е, когато го популяризирахме и тогава много по-всеотдайно вкарвахме чувството. Сега вече настана е своеобразен миш-маш от звуци. Границите са размити. В един свой сет пък, който трае два часа примерно, не смятам, че следва да фигурират разните му там глупави безсмислени транс- бла- бла припявания. Това са си чиста проба лайна!

Значи ли това, че в момента няма качествени диджеи?

Напротив - има! Доста от тях представят Холандската школа. Само че това - както вече отбелязах, не го възприемем като транс, а просто като електронна денс музика.

Какво ще кажеш за всичките награди, кото си получавал през годините?


Не се възприемам за някакъв лидер или говорител. Музикантът винаги е пред публиката, но водещото нещо за мен си остава самата музика. Аз не искам да водя хората нанякъде, по-скоро обичам да ги изкусявам, създавайки нов светоглед за тях, в който за един кратък момент дори само, да се изгубят! Искам да ги вдъхновя! Просто да се записват и издават парчета без никакво чувство в тях, без комуникация и вдъхновение, не е достатъчно. Музиката ми покълва ведно с реакцията на слушащите я. Така всъщност тече и контакт помежду ни.  

Трудност ли представлява да пускаш харесваната от теб музика по време на големи събития?

Аз винаги имам ясната идея как ще протече горе-долу сета ми. Останалото опира до взаимодействието с тълпата пред мен. Обикновено това проработва.

Бумът на есид хауса беше преди повече от 15 години. Кое в електронния саунд го прави толкова пластичен?

Можеш да смесиш най-различни стилове и жанрове музика, а това винаги е интересно. Обичам китарната музика, обаче подобни банди имат двама китаристи, един басист, един вокал и барабанист. А аз имам милион възможности за това как да звучи басът ми. Има адски много електронна музика, която не струва, но едно добро парче е достатъчно, за да обедини хората. Можеш да комуникираш с тях чрез музиката, да им дадеш нещо, да ги докоснеш. Аз пускам в страни, в които никога не съм бил, не знам и дума на езика им, но ние сме свързани с музиката. Това е уникално. Не обичам да слагам етикети на музиката си, не искам да я категоризирам. За мен това е просто моят език.
 
Нещо по-интересно от теб в близко бъдеще?

Колекция от избрани мои хитове и ремикси през годините, включително и нов материал. Нашият лейбъл - "Vandit Records", е вече на 10 години. Затова и празнуваме. Междувременно подготвям отделно следващ студиен албум.

 

Януари ´20


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031