Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Теодосий Спасов на 50! С кавала напред

04.03.2011   Ивайло Кицов
Теодосий Спасов

Теодосий Спасов става на 50 днес.

Първият кавал на планетата, роден (съвсем неслучайно) часове след Националния празник на България, пося неравноделния ритъм на автентичния роден фолкор в саксията на световната музика.

И я полива с талант, страст, професионализъм и най-важното - с идеи. Близо 30 години вече.

"Той е точната подправка, правилен финален щрих, без които дадена пиеса отива към публиката сякаш недоопечена", казва знаменитият Трилок Гурту - професионален готвач някога, сега световноизвестен музикант. Теодосий бе част от неговото по-ново творчество, свирейки в проекта Дъ Глимпс.

"Този човек диша и издиша музика", възхищава се Раби Абу-Халил, майстор на уда (арабска лютня).

"Музиката те учи на търпение, любознателност, дисциплина, любов, всеотдайност. На много, много необходими качества, които човек трябва да притежава или да придобива. Тя е толкова сериозно нещо - обемно и отнемащо време, изисква всеотдайност, а аз напълно съм й се отдал", признава Спасов, който бе гвоздеят на програмата по случай честването на Националния празник на България в Европейския парламент в Брюксел.

Изявата, чиято водеща бе родната изпълнителка Мария Илиева, бе уважена от президента на Европарламента - Йежи Бузек (патрон на събитието), еврокомисар Кристалина Георгиева, кметът на София - Йорданка Фандъкова, министър Вежди Рашидов и професор Николай Овчаров, и предизвика голям интерес, привличайки над 1 000 евродепутати и специални гости като зрители.

"Станах популярен много рано именно с това, че кавалът, който е древен фолклорен инструмент, попадна в друг жанр - джаза, който бе жанр на младите хора и на свободата по онова време", обяснява космическият музикант с присъщата си скромност.

Когато за първи път влиза в звукозаписното студио на Българското радио през 1983, Теодосий едва ли си дава сметка, че е открил своята пътека към бъдещето. Мнозина са протягали ръце към фолклора ни до този момент, но обратният път е неизвървян, а за всеобхватната уърлд музика от края на века никой не и чувал. Нататък ще изтекат много вода и... ноти, и няма да остане български джазмен, с когото Спасов да не сподели своите духовни копнения, подчертава покойният Йордан Рупчев в своята енциклопедия "Изборът на Рупи" през 1999.

Десетилетие по-късно, написаното от него важи с още по-голяма (арт) сила.

"Учих се на село, в детската школа за музикални инструменти. А да смесвам различни мотиви, започнах в музикалната академия в Пловдив", разкрива изпълнителят - кавалджия, композитор, аранжор, вокалист и бендлидер, който - помежду другото, владее тромпета и австралийско диджериду.

Завършва Академията за музикално и танцово изкуство в Пловдив със специалностите "Ръководство на народни състави" и инструментален факултет - кавал.

Освен с десетки - не - със стотици!, артисти от нашата сцена, Теодосий си е партнирал с вероятно всички по-важни световни музиканти от джаз и уърлд направлението. Малцина знаят например, че е бил част от шоуто на Ривърденс (Riverdance), обикаляйки Щатите и Мексико цяла година. Че е композитор на редица саундтраци за филми и театрални постановки като "Бяла сянка", "Рибите се молят за дъжд", "Островът на козите", "Краят на играта", "Зимните навици на зайците", "Продавате ли демони?" и много, много други. Че именно неговото трио Феъри Тейл (той, Анатолий Вапиров и Стоян Янкулов-Стунджи) форсира през 1988 първото издание на популярния "Банско Джаз Фест", а малко по-късно открадна целия купон на Jazz Across The Border в Къщата на културите на света в Берлин.        

Изброяването на авторитетни персони, за които е звучал кавалът на Тео, е ненужно. По-важното е, че те - ама до една!, носят ореола и харизмата на световната енергия. И експериментите им са с гръб към токсичните псувни, с които ни залива така наречения саунд на новото време. Като - именно заради (или въпреки) това, са далеч по-актуални и авангардни. И от морална, и от музикантска гледни точки.  

"След промените у нас сякаш малко нещата се промениха и други жанрове станаха символи на свободата, даже по-скоро на забавленията. Защото вече хората, които слушат джаз, се затормозяват интелектуално. Забавляват се само уморените хора, а основната функция на изкуството не е да развлича. Ако само се забавляваш, без да се учиш от изкуството, нито в теб, нито в самото изкуство не се натрупва интелигентност", обобщава (леко замислено) Спасов.

Той е роден в Исперих на 4 март 1961. Започва да свири на кавал в Котелското музикално училище.

През 1985 излиза първият му албум "Дългият път".

Дългият път към дома.



6450
100%
 

Август ´18


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
2728293031