Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Дуенде на Жълтите павета – различните прочити на латиното в джаза

11.10.2015   Милан Миланов
Едмар Кастанеда трио и Теодосий Спасов

Второто издание на фестивала "Жълтите павета" под егидата на Теодосий Спасов, което отново се провежда в театър "Българска армия", бе открито стилно на 9 октомври.

Тази година акцентът пада на латино влиянието в джаза. След кратките встъпителни думи, от които се разбра, че събитието всъщност е кръстено на пътя, който Дороти изминава, за да се срещне с Магьосника от Оз, първи на сцената излязоха Едмар Кастанеда трио (Едмар Кастанеда – арфа, Шломо Коен – саксофон, Родриго Вилалон – барабани), които ни поведоха по един друг път – към необятния свят на джаза.

Още с първата композиция, "Quarto de Colores", дело на самия Едмар Кастанеда, бе окончателно и съвсем ясно това, което белгийската харпкор банда Guili Guili Goulag загатна в Mixtape 5 няколко дни по-рано, а именно - че арфата има пълното право да се нареди до всички останали инструменти в съвременната музика.

През първата половина на концерта, който по-скоро бе доминиран от невероятни импровизирани сола и съвсем неочаквани траектории на парчетата, отколкото джазова модалност, Едмар Кастанеда (с червената фланелка до Теодосий) показа не само как може едновременно да се свири ритъм, бас и соло на арфа, но и как се танцува с нея. След няколко композиции дойде време и на "Jesus de Nazaret", една доста по-класическа и меланхолична творба и своеобразна молитва, написана за човека, подарил арфата на Кастанеда. След нея на сцената, заедно с останалите джазмени от триото, се качи и Теодосий Спасов, за да се включи и придаде мистичност с кавала си в "Colibri", фламенко композиция, пак авторска на Кастанеда, в която музикантите отново решиха да избягат от модалността и този път заложиха на страхотно солово надсвирване, ескалирало за завършек в чудесна дисхармония от звуци и бурни аплодисменти от страна на публиката. След края на парчето Спасов излезе на сцената, за да нарече гении членовете на триото, което Кастанеда от своя страна интерпретира като двойно заплащане за концерта.

Музикантите завършиха с джем сешън, чиято основа бе "Autumn Leaves", a за бис поканиха пианиста Рамон Вале от Куба (в средата на снимката), който се включи за парчето "Double Portion".

Ако първата част на откриването на "Жълтите павета" бе посветена предимно на свободния импровизиращ джаз, в който широките усмивки на триото огряваха цялата публика, то втората успокои разгорещените страсти с един по-скоро хладен и систематичен, но през цялото време ведър и почти излизащ от улегналостта прочит на латино музиката от проекта на братята Хуан и Мигел Мартинез от Холандия (алт и баритон саксофони) с професор Христо Йоцов (барабани), с когото свирят вече десетина години, като на сцената присъстваха и Веселин ВеселиновЕко (бас) и Роб ван Бавел (пиано).

Квинтетът откри програмата си с "Los Hermanos" (в превод "Братята"), а после това изсвири авторски композиции на Йоцов ("Balkan Afro", "Friends") и Веселин ВеселиновЕко ("Eurozone"), които се отличаваха с висока ритмичност и невероятни бас сола.

Музикантите заложиха на нотите и, макар да липсваха импровизираните сешъни от предишния сет, показаха как латино влиянието може да се преплете чудесно с класическия поглед на европейския джаз. След заслужени аплодисменти Martinez Brothers и Hristo Yotsov Project също завършиха с бис, изпълнявайки "Tangos de Garaff" на известния джаз и пост-боп/фламенко композитор Чано Домингез.

Класен и многобагрен натюрморт, който може да бъде чут и видян единствено и само на "Жълтите павета".

Снимки на Петя Митрева - в секцията "Галерия"



2515
100%
 

Октомври ´19


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031