Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Великанът Ray Charles оживява в Картини от една изложба

03.10.2015   MySound.bg
Обложката на Modern Sounds In Country And Western Music

Албумът на Ray Charles "Modern Sounds In Country And Western Music" ще бъде представен от Сергей Шишов в предаването "Картини от една изложба" на програма "Хоризонт" по БНР в събота, 3 октомври, след новините от 21.00 ч.   

"Sam Clark беше президент на ABC-Paramount Records в края на 50-те и началото на 60-те" – спомня си Ray Charles – "Когато през 1961 му казах, че искам да запиша албум с кънтри-ен-уестърн, той ми отговори: "Толкова години си правил кариера с джаз, соул, ритъм-ен-блус и госпъл, може да загубиш част от своите привърженици". Аз обаче му заявих: "Независимо, че може да загубя част от феновете си, ако стане както трябва, може да спечеля много повече нови".

Петият албум на Ray Charles за каталога на ABC-Paramount Records, озаглавен "Modern Sounds In Country And Western Music" ("Съвременни звуци в кънтри и уестърн музиката") и издаден през април 1962, заема 14 седмици първото място в класацията Billboard 200 и носи наградата Grammy с една от песните си – "I Can't Stop Loving You". Този албум има много по-силно влияние върху музикалната картина в САЩ, както твърдят изследователи, отколкото който и да е друг от Ray Charles и затова е нареден сред най-значимите за миналия век.

Началото на 60-те години в Америка е белязано от борбите на афроамериканците срещу расовата сегрегация и Ray Charles прави нещо твърде неочаквано тогава – да свири музиката на белите американци като намери свое звучене, и именно това става еталон за по-нататъшното разчупване на жанровите различия на расова основа, създава основа за нова идентичност на американците. В статия за списанието Rolling Stone друг американски певец, Billy Joel, твърди: "Тук виждаме един черен да свири възможно най-бялата музика по възможно най-черния начин, и то по времето, когато адът се пукаше по шевовете от движенията за граждански права".

Бялата аудитория в началото на 60-те вече познава някои от хитовете на Ray Charles, излезли малко преди това – "Georgia On My Mind" и "Hit The Road Jack" и в известен смисъл е подготвена за този негов експеримент. От 1959 продуцент от страна на ABC-Paramount Records е Sid Feller, който събира над 250 кънтри и уестърн песни. Той споделя: "Ray разбираше добре тази музика. Като дете често е слушал предаванията на Grand Ole Opry по радиото, а и е свирил на пианото с хилбили групи на юг. Той обичаше техните прости, тъжни и откровени текстове и искаше да им вдъхне живот в друга светлина, различна от тази на кънтри певците. Отсяхме 40 заглавия, създадени през последните 30 години, записахме ги заедно с пояснения от къде са, изпратих му ги и после подбрахме онези 12, които влязоха в албума".

Сред тях са песните на Floyd Tillman в стил уестърн суинг ("It Makes No Difference To Me Now"), на Don Gibson – кънтри поп ("I Can't Stop Loving You"), Eddy Arnold ("You Don't Know Me"), както и три композиции на Hank Williams в стилистиката на хилбили laments.  

Всъщност първият опит на Ray да интерпретира кънтри песен е още през 50-те години: "Когато чух Hank Snow да пее "Moving On", се влюбих в нея, особено текстът ми допадна. Аз съм певец и за мен текстът има важно значение, а тези стихове са великолепни, това ме накара да направя своя версия на "I'm Movin' On" и това бе последният ми запис с фирмата Atlantic".  

Ray е сред малцината афроамериканци, които могат да контролират целия процес на звукозапис в тези години и той внимателно прослушва предложенията, наема най-добрите оркестратори (Gerald Wilson и Gil Fuller за биг бенда, и Marty Paich за струнния оркестър и хора), но и сам прави поправки в щимовете с аранжиментите дори по време на записите, събира два малки оркестъра и хор.
    
Текстовете на песните в албума са посветени на темите за любов и разбити сърца. "Стиховете в кънтри песните са земни, подобно на тези в блуса, няма префърцунени работи, хората могат да бъдат честни и да кажат "Виж, скъпа, много ми липсваш, затова отидох в бара и му ударих едно питие", признава Ray.

"Това е начинът, по който го казват, докато в Tin Pan Alley стилистиката ще бъда така: "О, колко ми липсваше, скъпа, затова отидох в ресторанта, седнах и си поръчах вечеря само за мен. Разбирате разликата, нали, затова кънтри песните и блуса са много близки, защото са земни", коментира певецът.    



2889
100%
 

Май ´21


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31