Авторски музикални новини, снимки и репортажи за всички стилове и изпълнители

Борис Блен (Електрик Юнивърс): Не диджействам

Виктор Хари

Електрик Юнивърс (Electric Universe) е формация с непостоянен състав, а едноличният й  лидер е Борис Блен. Германецът е ветеран на гоа-транс сцената с повече от дузина студийни албуми под всякакви псевдоними. Общото между всички тях е характерното постоянно сериозно звучене, превърнало се в негова запазена марка.

Борис явно не признава синглите много-много за издания. Залага на цели проекти, при това правейки ги съвсем сам понастоящем.

Корифеят е по покана на "София Мюзик Ентърпрайсис" в столичния клуб "Ескейп" тази събота.


Как и кога започна да правиш гоа-транс?

През 1991 един приятел ме покани на парти на открито близо до Хамбург. Това беше един от първите големи подобни фестивали и имаше около 1000 души от цяла Европа. Бях приятно изненадан от хората и звученето. Харесвах техно по това време, но не ми допадаха големите градски клубове и тяхната атмосфера. Това парти промени живота ми. Сдобих се с малък „Atari Computer” и два синтезатора и така започна всичко... Отне ми около две години да достигна до момента, в който започнах да изпращам направеното на разни диджеи. Тези парчета по някакъв начин стигнаха до Антаро, който точно стартираше по това време лейбъла „Spirit Zone”. Той хареса моите неща и така бе издаден и първият сингъл на Електрик Юнивърс.

И така: ти правиш музика под името Електрик Юнивърс като проект за гоа-транс, а под други имена създаваш по-различно звучене.

Щом дойде моментът, когато бях издал достатъчно количество от "вдигащата" парти - музика, започнах да правя и ембиънт, отпускащи парчета. Постепенно натрупах доста материал и така се стигна до другите проекти и албуми.

Интересно е как ембиънт саунда се обособи като самостоятелен жанр. Той определено е еволюция след ню ейджа в самото начало на 90-е и е нещо по-различно от уърлд музиката с нейните оригинални етно мотиви? Как го виждаш ти?

Със сигурност не е нещо ново. Всъщност, исторически погледнато, той е много по-стар стил в сравнение с транс, техно и хаус, тъй като в самото начало на електронното направление през 70-е, когато още ги е нямало тези етикети и разделения на първата електронна музика, именно това е  било нейното звучене. И през всички тези години се прави ембиънт. Тази музика даже не е претърпяла кой знае какви изменения.

Ако съдим от имената на твоите проекти, изглежда, имаш някакво вдъхновение от космоса. Така ли е ?

Да, има нещо такова. Харесвам музика, която има някакъв бъдещ, космически и технологичен привкус. Това е и причината да избирам такива имена.

Ти свириш на живо, а случва ли се да пускаш чисто диджейски сет?

Не пускам като диджей, не ми остава време за това от работата в студиото и изпълненията на живо. Един диджей трябва да отделя твърде много внимание на музиката, която пуска. Аз предпочитам да се съсредоточавам върху работата по студийни албуми и после да представям на живо създаденото.

А пътуваш ли много и как по принцип планираш времето си?

Сравнено с други колеги, не бих казал, че пътувам често. Опитвам се да участвам в наистина качествени партита, тъй като и без това е изтощително... особено когато човек пуска след като е пътувал доста и не му бъде заплатено. Затова пътувам средно по два - три пъти на месец. Доволен съм от това, че виждам различни страни и хора.

Транс музиката обединява в едно цяло хора от различни места, създавайки изживяване, близко до религиозното. Ти си от артистите, които създават тази връзка. Какво мислиш за това ?

Да, и аз съм я чувствал тази обща тръпка с хората около себе си. Особено добре си спомням  първите такива партита в Германия през 1991. Това е, което трябва да се случва на тези партита, и се надявам, че днес още повече хора да успяват да изпитат същото.



Има граница между ъндърграунд звученето на музика, която още е анонимна, дело на неизвестни артисти и станалата популярна сред по-широк кръг хора. Част от рейв тръпката на електронните партита е в това човек да не знае откъде идва това, което чува. В Германия изглежда по-скоро, че този вид музика не е ъндърграунд, а нещо познато на мнозина.

Тази тръпка определено я имаше, когато Антаро и останалите, които имаха опита от партитата край Индийския океан в ГОА го пренесоха в Европа, създавайки тази вълна. Но това беше толкова отдавна. Оттогава на практика този род събития се повтарят безкрайно и чувството няма как да е същото вече. Аз се радвам, когато отида на някое ново място, където това звучи свежо, а хората са все още гладни за него. Например в клубове, градове и страни, където повечето не познават психеделичния транс. Така беше в Източна Европа години наред, същото бе и в Америка.

Все пак музиката продължава да еволюира и да добива нови форми отново и отново до степен, позволяваща ни да черпим нови вдъхновения и опит от нея. Ти си пример за почти несекващ творчески порив...

Има случаи, когато съм в период на творческа непродуктивност и не съм в състояние да експериментирам, но след това отново намирам вдъхновение. Така ми действа например в момента цялото това размиване на границите между стиловете. Вече не е така непоклатимо разделението на техно,хаус, транс, джънгъл. Аз се вдъхновявам и радвам, пробвайки да вкарам тотално нови брекбийт мотиви, каквито допреди това не съм използвал. В случай че се нацели правилния момент и се смеси добре, резултатите могат да са неочаквано интересни.

Ще очакваме с нетърпение всеки твой следващ албум.

 

 

Юни ´21


ПонВтСрЧетПетСъбНед
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930